Lær dine rettigheder
Overenskomst Hvad er en overenskomst, og hvad gør den for dig?

Det er normalt at have en overenskomst i Danmark. Over 80 procent af det danske arbejdsmarked er overenskomstdækket.
I tvivl om du har en overenskomst? Se om du kan finde din arbejdsplads
Hvad er en overenskomst?

Der findes ingen lov om løn i Danmark, der findes kun "overenskomster".

En overenskomst er en aftale mellem 3F og restauranternes arbejdsgivere. I overenskomsten står der, hvad din timeløn skal være, alt efter om du arbejder som opvasker, tjener, kok, køkkenassistent, cafémedarbejder osv.

Hvis der er overenskomst på din arbejdsplads, så gælder den for alle. Derfor kaldes de ofte "kollektive overenskomster”.

Overenskomsten bestemmer den normale løn, du skal have, når du arbejder i en restaurant. Der findes en lønberegner her på siden, hvor du kan tjekke din løn.

Når du bliver ansat i en restaurant, har du krav på et ansættelsesbevis. I det ansættelsesbevis skal der stå, om restauranten har overenskomst.

I ansættelsesbeviset skal der også stå den timeløn, du tjener.

Overenskomster handler om meget andet end løn. I overenskomsten for restauranter er der for eksempel aftalt:

• Weekendtillæg
  • Aften- og nattillæg
  • Et særligt løntillæg på 8,85% af din løn, der udbetales 2 gange om året
  • Overarbejdstillæg
  • Pension (12% af din løn, du betaler 2%, arbejdsgiver betaler 10%)
  • Regler om vagtplaner
  • Regler om spisepauser og mad og drikke under spisepausen
  • Bad og garderobe
  • Løn under sygdom
  • Opsigelsesvarsler
  • Og meget, meget mere…

I mere end 125 år har fagforeninger som 3F forhandlet løn og arbejdsvilkår. Det sker med nogle få års mellemrum. De aftaler, der laves, kaldes overenskomster. Hvis der er overenskomst på en restaurant, så gælder den for alle medarbejdere på restauranten.

En overenskomst er en bindende aftale mellem en fagforening (3F) og en forening af arbejdsgivere (arbejdsgiverforening). Hvis en restaurant er medlem af arbejdsgiverforeningen, bliver den automatisk omfattet af overenskomsten.

Hvis du som medarbejder oplever, at overenskomsten ikke bliver overholdt, for eksempel hvis du ikke har fået løn for alle de timer, du har arbejdet, eller løn under sygdom, kan du – hvis du er medlem – gå til 3F og bede dem sørge for, at man får sine penge fra arbejdsgiveren. Alle lønmodtagere i Danmark har ret til at være medlem af en fagforening.

Mindst 80% af alle arbejdsgivere i Danmark har overenskomst! At der er overenskomst på arbejdspladsen, er derfor normalt.

Hvis din restaurant ikke har overenskomst, er det arbejdsgiveren, der bestemmer, hvad din løn og andre arbejdsvilkår skal være.

Ofte vil restauranter uden overenskomst betale en løn, der ligger meget langt under overenskomsten. Og ofte vil de heller ikke betale de mange andre ting, som er bestemt i overenskomsten, for eksempel aften- og nattillæg, weekendtillæg, løn under sygdom, et særligt løntillæg (8,85 procent), pension (12 procent) og mange andre ting.

Det er derfor en god idé, allerede inden du søger arbejde at finde ud af, om der er overenskomst. Hvis du søger arbejde på en restaurant, kan du finde ud af, om der er overenskomst, ved at følge dette link og slå arbejdspladsen op på hjemmesiden.

Hvad gør jeg, hvis jeg og nogle og mine kollegaer gerne vil have overenskomst på vores restaurant?

Det er vigtigt, at du og dine kollegaer snakker sammen. I skal helst være enige alle medarbejdere på restauranten.

Hvis I alle er enige om, at I gerne vil have overenskomst, så kan I gøre følgende:

• I kan bede om et møde med arbejdsgiveren, hvor alle medarbejdere er til stede og spørger, om I må få en overenskomst.
  • I kan vælge to eller tre kollegaer, som repræsenterer jer alle, der beder om et møde med arbejdsgiveren. I skal helst være to eller tre, så I kan bakke hinanden op.
  • Hvis I er medlem af 3F, kan I kontakte den lokale 3F-afdeling og få hjælp til forhandlingen her.
    (Se de forskellige typer af medlemskab her, og hvad det koster – det er billigere, end du sikkert tror!
    )

Bliv medlem af 3F

Som medlem af 3F er du del af et fællesskab, der sikrer gode løn- og arbejdsvilkår. Du får desuden en række fordele som PlusKort og Superliga-billetter.

Medlemskabet er gratis, hvis du har et studiejob.

Du kan også blive studiejob plus-medlem for bare 65 kr./måneden og blive sikret juridisk og faglig hjælp.

Bliv Studiejob-medlem
Bliv Studiejob Plus-medlem