Lær dine rettigheder
Sygdom Lær hvilke rettigheder du har som elev, når du bliver syg.

Skal jeg have løn under sygdom?

Normalt skal du altid have løn under sygdom, hvis du har været ansat 8 uger, og de seneste 8 uger arbejdet mindst 74 timer.

Hvis overenskomsten er gældende, skal du alene have været ansat 8 uger for at få løn under sygdommen.

Hvis der ikke er overenskomst, skal din arbejdsgiver mindst betale sygedagpengesatsen i løn.

Regler for løn under sygdom skal stå i dit ansættelsesbevis.

Ansat med overenskomst

Hvis du er omfattet af en overenskomst, og har været ansat i mindst 8 uger, så har du ret til fuld løn i de første 6 sygedage. Herefter får du 90%. Hvis du har været ansat i mere end 4 måneder, har du ret til fuld løn i de første 4 uger.

Ansat uden overenskomst

Du har ikke ret til fuldløn under sygdom, medmindre du har aftalt det med din arbejdsgiver.

Det er din arbejdsgiver der skal betale dig sygedagpenge i de første 30 dage af sygeperioden.

Funktionær Hvis du er funktionær, skal du altid have fuld løn under din sygdom. Nyansat Hvis du lige er blevet ansat, og ikke opfylder reglerne til løn fra din arbejdsgiver, vil du, hvis du de senest 6 afsluttede kalendermåneder har arbejdet over 240 timer, være berettiget til sygedagpenge fra Udbetaling Danmark. Din arbejdsgiver skal stadigvæk sygemelde dig korrekt. Skal jeg selv finde en afløser? Nej. Det er aldrig dit ansvar at finde en afløser, hvis du er syg. Må min arbejdsgiver spørge hvad jeg fejler?

Du har ikke pligt til at fortælle din chef, hvad du fejler. Din chef må gerne spørge hvornår du regner med at være tilbage, eller høre om der er noget virksomheden kan hjælpe dig med.

Din arbejdsgiver kan bede dig om en tro- og loveerklæring på at du er syg. Her skriver du under på, at dit fravær skyldes sygdom.

Din arbejdsgiver kan også bede dig om en lægeattest eller friattest, som det hedder. En friattest er en lægelig dokumentation for, at dit fravær skyldes sygdom. Lægen må ikke oplyse hvad du fejler, men blot oplyse at du ikke kan arbejde, fordi du er syg.

Hvis din arbejdsgiver vil have en attest fra lægen, skal du sikre dig, at du har det på skrift, da det er din arbejdsgiver der skal betale for attesten.

Skal jeg melde mig syg hver dag? Nej, når du har sygemeldt dig, er du sygemeldt indtil du melder dig rask. Derfor skal du ikke melde dig syg hver dag i din sygeperiode. I stedet skal du melde dig rask, når du er rask.
Bliv medlem af 3F

Som medlem af 3F er du del af et fællesskab, der sikrer gode løn- og arbejdsvilkår. Du får desuden en række fordele som PlusKort og Superliga-billetter.

Medlemskabet er gratis, hvis du har et studiejob.

Du kan også blive studiejob plus-medlem for bare 65 kr./måneden og blive sikret juridisk og faglig hjælp.

Bliv Studiejob-medlem
Bliv Studiejob Plus-medlem