Det handler om retfærdighed Det handler om tryghed og en fair pensionsalder. at dem som har været længst tid på arbejdsmarked også er dem som har mulighed for, at gå først på pension

Kære Peter Orry,

Som ansvarshavende chefredaktør for Jysk Fynske Medier kaster du dig i din leder ("Løkke havde ret: Arnepensionen er et bluffnummer") den 30. marts frådende over retten til tidlig pension for de lønmodtagere, der har knoklet i +42 år på arbejdsmarkedet.

Du glemmer behændigt, at kun hver femte, som har fået tilkendt retten, har trukket sig tilbage. Mens resten har fået en værdifuld og vigtig tryghed i deres seniorår på arbejdsmarkedet for ikke at skulle igennem et nedværdigende og belastende visitationsforløb, hvis de ganske enkelt ikke magter et job mere.

Fra en både privilegeret og sikkert vellønnet post syntes jeg faktisk, at du med din leder håner de lavtlønnede ufaglærte og kortuddannede, som ikke selv har råd til at finansiere en tidligere tilbagetrækning. Deres sociale sikkerhedsnet er ifølge dig ”vanvittigt, for virksomheder skriger på arbejdskraft og staten mangler skatteindtægter.”

Jamen, hvorfor foreslår du så ikke sanktioner over for de vellønnede, der ”trækker stikket” som +50-årige? Dem mangler virksomhederne måske slet ikke?

Dagen efter din leder skrev Børsen fx om Finanstilsynets direktør, der som 64-årig vælger – altså af egen drift – at gå på pension pga. ”et hårdt job, der stiller store krav og slider på en”.

Det tvivler jeg ikke på er rigtig, men det er underligt, at hverken Børsen eller Jysk Fynske Medier føler sig kaldet til at udfordre dette valg, men til gengæld synes meget optaget af den 64-årige murerarbejdsmand, som tager et tilsvarende valg.

Og hvorfor forslår du ikke stop for og tilbagerulning af de gentagne skattelettelser for de bedst stillede i det her land, der trods deres brede skuldre og solide økonomi åbenbart altid er ved at segne under at skulle bidrage til fællesskabet?

Du kan da starte med at bekæmpe de nyeste skatte- og afgiftslettelser til de velbjærgede, som SVM-regeringen har lanceret.

Det er trist at opleve, når de bedst stillede her i Danmark hidser sig op og nærmest risikerer en blodprop, fordi en vigtig social tryghedsordning som Arne-pensionen bidrager til blot en smule mindre social ulighed i tilbagetrækningsmønstrene.

Martin Jensen
Formand for 3F vejle

3F Vejle er Vejle kommunes stærkeste fællesskab og mest nærværende fagforening.

3F Vejle vil med en klar profil vejlede, rådgive og servicere medlemmerne i overensstemmelse med samfundets og arbejdsmarkedets udvikling og til gavn for fællesskabet.

· Sjællandsgade 30 · 7100 Vejle ·

· Tlf. 70 300 910 · Facebook 3F Vejle · www.3f.dk/vejle · Mail vejle@3f.dk ·