Dagpenge Ikke siden Anker Jørgensen har den danske arbejder sovet trygt Den danske arbejder har i årevis ligget søvnløs om natten, når arbejdsløsheden ramte. Det er på tide, at vi giver tilbage til dem, som har givet så meget.

Alt for længe er kniven blevet svunget over dagpengesystemet. Den arbejdende dansker har måtte finde sig i den ene forringelse efter den anden. Faglærte som ufaglærte danskere, der knokler hver dag for at få hjulene i samfundet til at køre rundt, må gå med ondt i maven, hvis ledigheden pludselig rammer.

Til gengæld for deres hårde slid, har de måtte finde sig i svækkelser af den sikkerhed, som skal gribe dem, hvis jobbet ryger og man for en stund må gå på dagpenge.

Der er ikke siden Anker Jørgensen gjort noget for at sikre lønmodtagerne, når ledigheden rammer. Ikke indtil nu, hvor en socialdemokratisk regering har sørget for, at Folketinget i disse uger behandler et lovforslag, der skal øge dagpengene de første tre måneder, for dem som har været flere år i arbejde.

Forslaget er en del af regeringens udspil ”Danmark kan mere I”, der skal få flere i arbejde, men også styrke noget af den sikkerhed, som lønmodtagerne længe har måtte give afkald på.

Langt om længe er vi kommet dertil, hvor man i stedet for kun at se på lønmodtagernes sikkerhedsnet, som noget der kan spares på, også er begyndt at investere i tryghed.

Det er ikke mindst 3F, som stædigt har presset på for at få vendt udviklingen. En kamp, hvor de gule forsikringsselskaber ikke har været at se, men igen nyder godt af fagbevægelsens hårde arbejde.

Dagpengesystemet er en vigtig grundsten i den danske model og et sikkerhedsnet for alle som er uheldige at blive ledige. Ledighed kan ramme alle og det rammer særligt børnefamilierne hårdt.

Der skal spares på alt fra mad til gaver og fritidsaktiviteter og det går ud over børnene, som i forvejen har haft nogle svære år under corona med mistrivsel og ensomhed. Derfor er det et lille, men vigtigt skridt i den rigtige retning, når der nu forhandles om at sætte de første tre måneders dagpenge op med 5.000 kroner.

Særligt i en tid med stigende priser, er ledige på dagpenge, ikke bare presset. De lider i et system, hvor dagpengene er reguleret efter hvordan lønningerne var i 2020 og derfor ikke følger den inflationsstigning, der netop nu buldrer derudaf.

Det er glædeligt, at dagpengene bliver sat op for en periode, i så fald at der er flertal for det, men det er en stakket frist, når priserne banker i vejret. Vi skal blive ved med at arbejde skridt for skridt til et forbedret og solidarisk dagpengesystem som sikrer lønmodtagerne.

Det er på tide, at vi giver den danske arbejder noget igen for hans og hendes hårde arbejde og sikrer dem en tryghed i, at de ikke skal spænde bæltet mere ind, end de allerede gør, hvis ledigheden rammer.

3F Vejle er Vejle kommunes stærkeste fællesskab og mest nærværende fagforening.

3F Vejle vil med en klar profil vejlede, rådgive og servicere medlemmerne i overensstemmelse med samfundets og arbejdsmarkedets udvikling og til gavn for fællesskabet.

· Sjællandsgade 30 · 7100 Vejle ·

· Tlf. 70 300 910 · Facebook 3F Vejle · www.3f.dk/vejle · Mail vejle@3f.dk ·