Venstre er ligeglade med fakta - de spiller videre på deres falske melodi

For første gang i årtier er der på Christiansborg flertal for at gennemføre en dagpengeforbedring. Vi taler ikke om en revolution af systemet. Men om en mulighed for, at dagpengene i tre måneder kan være op til 23.000 kr. per måned- dog aldrig mere end 90 pct. af den tidligere løn. Hvis du ikke har et job efter tre måneders ledighed, ryger du ned på den ordinære, maksimale dagpengesats på 19.351 kroner.

Alligevel har Venstre de sidste par uger i dyrt købte annoncer fremstillet ledige som dovne typer, der sover dagen væk på dagpenge og erklæret, at det skal kunne betale sig at arbejde. Øh, ja! Det kan det også. Derfor har Danmark været blandt de bedste i Europa til at få folk i arbejde efter COVID-19-krisen.

Venstre-formanden har patosfyldt erklæret, at kasseassistenten i Netto ikke skal få mindre i løn end man kan få på dagpenge. Helt resistent over for det faktum, at blot 47 fuldtidsansatte kasseassistenter tjener under 23.000 kroner om måneden. 47! Som om de 47 skulle miste noget ved, at murersvenden Peter eller metalarbejderen Kai sikres en smule bedre i tre måneder, når akkorden er slut eller der er råvaremangel fra udlandet.

Men Venstre er ligeglade. De spiller videre på deres falske melodi.

Venstres eksterne kampagneafdeling, CEPOS, fik hurtigt ”beregnet”, at det for 140.000 personer ikke længere ville kunne betale sig at arbejde. Formand Ellemann delte det straks på sociale medier og partiets resterende folketingsmedlemmer fik besked om at masseproducere forargede debatindlæg i landets lokalpresse.

FH påpegede straks fejlene i CEPOS’ beregning. Det afholdt ikke Venstre fra at fylde debatsiderne. Nu har Beskæftigelsesministeriet også regnet tallene igennem. 43.000 personer tjener under 23.000 kr./md.

Får det Venstre til at stoppe med vildledningen? Håb koster jo ikke noget. Men vi sætter ikke penge på det. For Venstre er folketingsvalget gået i gang og det samme er skræmmekampagnen.

Vi er ikke skræmte over kampagnen. Men vi er beskæmmede over den manglende respekt over for de jobsøgende - men også over for arbejdende danskere –som Venstres mislyde er udtryk for. Det er ikke værdigt. Hverken for danskerne i job. Eller for dem imellem job.

3F Vejle er Vejle kommunes stærkeste fællesskab og mest nærværende fagforening.

3F Vejle vil med en klar profil vejlede, rådgive og servicere medlemmerne i overensstemmelse med samfundets og arbejdsmarkedets udvikling og til gavn for fællesskabet.

· Sjællandsgade 30 · 7100 Vejle ·

· Tlf. 70 300 910 · Facebook 3F Vejle · www.3f.dk/vejle · Mail vejle@3f.dk ·