Nyheder
Gartnere. Overvågning er et voksende problem - Hvorfor er det systemet, der skal fortælle mig, hvad jeg skal udføre, og ikke mig der fortæller systemet, hvad jeg har udført? spørger to gartnere.

Tekst og foto: Morten Hansen, journalist på bladet GRØNT

»Er jeg ved at skade mit eget job? Hvorfor ansætter de en fagperson, hvis de vil styre mig som en robot?« En anden siger: »Jeg registrer først, hvad jeg har lavet i løbet af dagen, når arbejdsdagen er ved at være slut, så kan de ikke sidde og holde øje med hvert et skridt jeg tager.«

Overvågning bliver mere og mere udbredt.

Flere og flere steder bliver det muligt for arbejdsgiveren at overvåge medarbejderne minutiøst. Med en telefon eller en iPad kan arbejdsgiveren se præcist, hvor du opholder dig, og hvor længe du er lige præcis dér. I det bed eller i det hjørne af kirkegården. Ovenikøbet på hvilket gravsted, du befinder dig.

Det rejser nogle problemer, udover de åbenlyse ved at være overvåget og føle, at man bliver holdt øje med.

»Hvis man har ansat en faglært person, så har man ansat en ekspert, der kan løse den konkrete opgave, hvorfor så minutiøst overvåge?« spørger gartner Conni Wohlert retorisk og fortsætter:

»Jeg arbejder i en boligforening. Nogle steder kræver lidt mere tid i nogle perioder, mens andre områder kan jeg klare på kortere tid, fordi jeg har planlagt opgaverne og følger min plan. Jeg ved jo, at i det område skal jeg bruge lidt mere arbejdstid for, at det er pænt. Faktisk er jeg bange for, at vi ender med at gøre os selv overflødige, hvis vi går med på den minutiøse overvågning. Hvorfor skulle man så ansætte en faglært gartner, når man alligevel kan diktere, hvor, hvordan og hvornår arbejdet skal udføres,« siger Conni Wohlert, der er TR i Boligselskabet Sjælland, hvor 19 gartnere er ansat.

Beslutninger taget på tal og statistikker

»PT oplever vi, at vores arbejde bliver fordelt ud i flere afdelinger, og timerne nedsættes i de afdelinger vi hidtil har driftet. Er det mon fordi, vi har været for ’effektive’ i forhold til de ufaglærte, der tidligere har passet områderne? Mange ledelsesbeslutninger bliver taget på tal og statistikker. Men virkeligheden er jo ofte en hel anden. Min teori er, at nogle medarbejdere ’holder gang i’ de digitale opgaver, for at kunne bevare egne job. Afslutter man en opgave før tid, så får du ikke den samme tid næste år. Selv om vejr og vind kan være helt anderledes udfordrende«, forklarer Conni Wohlert.

»Helt enkelt: Hvorfor er det systemet, der skal fortælle mig, hvad jeg skal udføre, og ikke mig der fortæller systemet, hvad jeg har udført? Det ville give den faglærte gartner lov til at stå inde for sin egen kunnen. Og det ville give anledning til personlig dialog mellem led r og ansat, hvis noget skal ændres eller kræver mere eller mindre tid. Problemet ligger også i, at hver enkelt opgave der bliver udført, skal faktureres. Og kan man få en ekstern til at gøre det billigere eller hurtigere, så taber man sit job,« siger Conni Wohlert.

Ødelægger arbejdsglæden

På Bispebjerg Kirkegård oplever TR-suppleanten Nils Højsgaard Hansen, at det ødelægger arbejdsglæden med den konstante overvågning:

»Hvad betyder det for effektiviteten og arbejdsglæden, at man konstant er overvåget? Jeg bruger meget skærmtid på at lave registreringerne, kan det virkelig betale sig?« spørger Nils Højsgaard Hansen.

»Vi har igennem MED-udvalget (samarbejdsudvalget, red.) sagt, at det ikke ville være en god idé. Vi er bekymret for, at arbejdsgiveren bruger et andet påskud for at tjekke og overvåge os. Indtil nu har der ikke været konsekvenser, men det er muligt, at det kommer, hvis nettet det strammes. Generelt kan man se, hvem der har været hvor og hvornår – det er ikke nogen rar følelse,« understreger TR-suppleanten og fortsætter:

»Vores tillidsfolk har hele vejen op inden for Københavns Kommune påpeget, at det ikke øger effektiviteten, når man øger overvågning. Oveni hatten kommer der en række folk til at håndtere og administrere overvågningen, æder det ikke effektiviseringen op? Hvor mange nyansættelser skal der til, inden man har ædt en effektivisering op?«

»Når vi står ude i marken med en telefon, så tænker kirkegårdens besøgende, nå han tjekker lige Facebook, men i virkeligheden er jeg ved at udfylde en registrering. Hvad tænker publikum? « siger Nils Højsgaard Hansen.

Artiklen er fra bladet bladet GRØNT, nr. 7, 2022, der er Danmarks største fagmagasin for den grønne branche. Magasinet udkommer 8 gange om året og udgives af Det Grønne Repræsentantskab, Rymarken 4, 8210 Aarhus V. Artiklen bringes også i Fagligt Fokus nr. 1/2023

Se mere på: dengronneportal.dk

I sidste nummer af Fagligt Fokus bragte vi et interview med Teknik- og Miljøborgmester, Line Barfod (Ø) om netop overvågning og kontrol i hendes forvaltning, hvor blandt andet gartnerne på Bispebjerg Kirkegård er ansat . Interview med Line Barfod



Masser af fordele med 3F Som medlem af 3F får du mange gode fordele og rabatter:
  • Rabat på dine forsikringer
  • Rabat i mere end 1.300 butikker og webshops
  • Fri adgang til 3F Superliga
Kontakt