Nyheder
SNYD & BEDRAG II Snydt for 100.000 kroner Kastet rundt mellem fem forskellige virksomheder, løn fra fire forskellige. Forvirringen var total for tømreren Lucas, der arbejdede som vikar og endte med at få hjælp fra fagforeningen.

Tekst: Anne Mette Omø Carlsen

Lucas har været udlært kort tid, da han falder i kløerne på en rigtig ståmandskarrussel.

Lucas er tømrer og har været udlært i lidt over to år, da han mangler arbejde, og takker ja til et tømrerjob, der lyder fint. Det næste år skal vise sig at blive meget indviklet, og ende med at Lucas bliver snydt for over 100.000 kroner.

– Jeg var ret ny i branchen, da jeg blev ansat og havde derfor ikke så meget erfaring. Jeg tænkte, at de selvfølgelig havde styr på det, fortæller Lucas.

Fagforeningen ind i sagen

Lucas fortæller, at han tilfældigvis er i fagforeningen i en anden anledning, da Karsten Jensen, faglig sekretær i BJMF ringer for at tale med ham om hans ansættelser i vikarbureauerne.

Karsten Jensen fortæller, at det efter en længere proces med at lægge pres på virksomheden bag stråmandskarrusellen ved at indkaldelse til mæglingsmøder, kontakte alle rekvirentvirksomheder og de ansatte som fagforeningen har kendskab til, lykkedes at få virksomheden til at erkende, at de skyldte Lucas 101.573,87 kroner.

Virksomheden accepterer, men vil betale i tre rater, hvilket Lucas ikke turde at sige nej til.

– Jeg er nødt til at ringe og minde dem om betalingerne, men har nu endelig fået alle de penge jeg havde til gode, fortæller Lucas.

– Den her sag er grotesk, fordi Lucas og hans kollegaer bliver kastet rundt mellem fem forskellige virksomheder. De får løn fra yderligere 4 og ender med at blive snydt for over 100.000 kroner. Det er fuldstændig uigennemskueligt for almindelige mennesker at finde ud af hvor de er ansat, siger Karsten, som også fortæller om at det var tydeligt at Lucas ikke skulle fatte mistanke om, at han blev flyttet rundt. Alle lønsedler havde derfor det samme grønne logo påtrykt; ”salary”.

Gode råd fra Lucas

Lucas har lært meget af sin tur gennem vikarmøllen, og har nogle gode råd til andre.

– Husk altid at spørge om det er et vikarfirma, når en virksomhed ringer og tilbyder arbejde. Min erfaring er, at de ikke siger det, men prøver at skjule det, siger Lucas og opfordrer også til at skrive alt ned: datoer, adresser og timer.

– Man tror det er noget de har styr på, men sådan er det ikke, lyder det fra Lucas, som også fortæller, at det er vigtigt at spørge til opgaver, hvor lang tid ansættelsen forventes at vare og hvem opgaverne udføres for.

Lucas er efter vikaransættelsen kommet videre i fast arbejde på et stort byggeri i København.

– Det er altid en god ide at komme ind forbi fagforeningen, når man bliver ansat som vikar. I den her sag er det ikke bare Lucas, der bliver snyd, men også fire andre BJMF-medlemmer, så der er vist ingen tvivl om at det er et firma der har prøvet det før. De ved hvad de laver, og det
skal stoppes, siger Karsten.

Artiklen er bragt i Fagligt Fokus nr. 3/2024

Læs også:
Snyd & bedrag I: Fyret og tildelt erstatning
Skrækeksempler


Masser af fordele med 3F Som medlem af 3F får du mange gode fordele og rabatter:
  • Rabat på dine forsikringer
  • Rabat i mere end 1.300 butikker og webshops
  • Fri adgang til 3F Superliga
Kontakt