Besøg hos Nexel Strøm er da bare noget vi har EL-biler, varmepumper, omlægning fra gas til el. El er populært, og der er masser af arbejde, fortæller tillidsrepræsentant fra Nexel.

Poul Dreyer er tillidsrepræsentant gennem 16 år, og arbejder med elforsyning hos virksomheden Nexel. Han er forsyningsoperatør og en af dem, der hjælper dig, når strømmen går. Poul fortæller om jobbet, og hvad en forsyningsoperatør laver.

– Det er et meget alsidigt job. Grundlæggende, så sørger vi for at alle har strøm. Der er noget nyt hele tiden. Det kan være alt fra en sikring der er gået inde hos kunden, til fejl i nettet, fortæller Poul.

El er populært, og der er masser af arbejde. Mere end nogensinde, fortæller Poul. El-bilerne kræver mere, omlægninger fra gas til el, vindmølleparker, store datacentre og mange nye huse i byen for eksempel i Nordhavn. Generelt skal hele elnettet forstærkes på grund af den grønne omstilling, og det kræver kræfter.

Arbejder for gode uddannelser
Nexel leverer drifts- og anlægsydelser til ejere af elnet, først og fremmest de to Sjællandske netselskaber Cerius og Radius. Poul har arbejdet med forsyning i 35 år, og kan se hvordan den gamle garde, som han kalder den er på vej på pension. Derfor har han kastet sig ind i kampen for bedre uddannelser og flere lærlinge til branchen.

– Strøm er bare noget vi har, noget vi alle tager for givet. Men det kræver jo, at der er gode og dygtige folk til at løse problemerne, siger Poul, som blandt andet er censor på forsyningsoperatøruddannelse og sidder i det lokale uddannelsesudvalg på Skive college, som uddanner forsyningsoperatørerne.

– Vi vil rigtig gerne være med til at uddanne flere, og har stort fokus på det, siger Funktionschef i Nexel, Sisse Bay og fortæller, at de lige nu mangler mange folk til at udvide elnettet og sikre den grønne omstilling.

Forsyning er en livsstil
Funktionschefen fortæller, at de har mange ansatte, som både har 25 og 40-års jubilæum og Poul tilføjer, at det bliver en livsstil at arbejde med forsyning.

– Det vi arbejder med, er liv eller død, vi skal stole på hinanden og have sanserne i orden. Du skal vide hvad du arbejder med, for ellers kan strøm være farligt. Samtidig giver det utroligt meget at opleve, hvor glade kunderne bliver, når vi hjælper dem, siger Poul.

Forsyningsmontører er en del af beredskabet, der overvåger hele Sjælland og indgår i vagten, så kunderne hurtigst muligt kan få strømmen tilbage, når der bliver registreret fejl på elnettet.

Poul fortæller, at der er mange forskellige fagligheder, der arbejder sammen. Flere af hans kollegaer er for eksempel elektrikere, som er blevet uddannet i højspænding, og nu arbejder som forsyningsmontører.

– Vi sidemandsoplærer, og vurderer hvornår du har kompetencerne til opgaverne, siger Sisse Bay og fortæller, at der hos Nexel både er montører, ingeniører, teknikkerne og maskinmestre, som alle har det til fælles, at de sammen skal styrke og udvide elnettet, og gøre kunderne tilfredse.

En aktiv tillidsmand
Poul har igennem 16 år som tillidsmand arbejdet aktivt for gode uddannelser og den gode arbejdsplads.

– Lige nu arbejder vi på at få uddannelsen til forsyningsmontør til Sjælland, så vi kan uddanne tættere på. Jeg arbejder på at skabe en god uddannelse for de nye lærlinge, siger Poul og fortæller, at uddannelsen er 2-årig og kræver at man kan bruge sine sanser.

– Det er vigtigt at kunne holder hænderne i lommen, være rolig, bruge øjnene og ikke lade sig forstyrre af en telefon, når man arbejder med noget så farligt som el, siger Poul.

Ud over TR tjansen hos Nexel , sidder Poul også i servicegruppens bestyrelse, BJMFs bestyrelse og i 3Fs energiudvalg.

Artiklen har været bragt i Fagligt Fokus nr. 3 2022