Når du er valgt som arbejdsmiljørepræsentant, skal du på kursus for at sikre, at du kan varetage dit tillidshverv bedst muligt.
Som nyvalgt arbejdsmiljørepræsentant skal du gennemgå en tredages arbejdsmiljøuddannelse. Uddannelsen skal være gennemført senest tre måneder efter valget. Når den lovpligtige uddannelse er gennemført, skal virksomheden tilbyde dig supplerende arbejdsmiljøuddannelse på minimum to dage. Tilbuddet skal være givet – og uddannelsen gennemført – inden et år efter valget.
Der er ikke nærmere krav til denne uddannelse, men den skal planlægges således, at du får de nødvendige kompetencer til bedst muligt at kunne fungere som del af arbejdsmiljøorganisationen.
Når du har været valgt et år, har du hvert år ret til halvanden dags supplerende uddannelse, som din arbejdsgiver betaler. Vær opmærksom på, at retten til den supplerende årlige uddannelse falder bort, hvis du ikke bruger den. Dog kan du aftale med arbejdsgiveren at lægge to års efteruddannelse sammen, så du kan få tre dages sammenhængende efteruddannelse.
Når du har været valgt et år og gennemført den første supplerende uddannelse, har du derefter hvert år ret til halvanden dags supplerende uddannelse, som din arbejdsgiver betaler.
En arbejdsmiljørepræsentant må ikke stilles ringere end andre ansatte. Derfor skal arbejdsmiljørepræsentanten have fuld økonomisk kompensation f.eks. ved tab af akkord, deltagelse i møder og kurser.
Det betyder også, at en ledelse ikke må forskelsbehandle en arbejdsmiljørepræsentant i forhold til kollegerne, for eksempel i forhold til skæve mødetider, kedelige opgaver eller chikane.
Kontakt altid din lokale 3F afdeling, hvis du vil vide mere eller har brug for hjælp.
3F’s arbejdsmiljøeksperter kan altid rådgive dig. Men du kan også hente nyttig viden på nettet.
Arbejdstilsynet
Hos Arbejdstilsynet kan du finde bekendtgørelser og gode vejledninger til din arbejdsplads. Du kan også finde undersøgelser og artikler om arbejdsmiljø.
Branchefællesskaberne for arbejdsmiljø
Her finder du vejledninger på, hvordan man løser konkrete arbejdsmiljøproblemer inden for de individuelle områder, som f.eks. bygge- og anlæg.
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
Hvis du kunne tænke dig at læse rapporter om arbejdsmiljø og få en masse statistiske oplysninger om f.eks. arbejdsulykker, er det her, du skal finde det.
Arbejdsmiljørepræsentanten har også en udvidet beskyttelse ved en større fyringsrunde.
Ledelsen har som udgangspunkt pligt til at finde relevant beskæftigelse inden for arbejdsområdet, hvis arbejdsmiljørepræsentantens stilling nedlægges.
Det er meget vigtigt, at du kontakter din lokale 3F fagforening, hvis der sker store omlægninger. Det er ikke altid, at arbejdsgiverne kender reglerne godt nok, f.eks. i forhold til beskyttelse af arbejdsmiljørepræsentanten.
En arbejdsmiljørepræsentant har en særlig beskyttelse mod afskedigelse. Kun i særlige tilfælde kan arbejdsmiljørepræsentanten blive sagt op.
Der kan være specielle situationer, hvor du som arbejdsmiljørepræsentant er ekstra udsat, da din opgave er at påtale brister på arbejdsmiljøet og stille krav til dine kolleger på grund af sikkerhedsrisiko osv. Derfor giver arbejdsmiljøloven en ekstra beskyttelse imod fyring.
Hvis din arbejdsplads er omfattet af en overenskomst, kan overenskomsten indeholde regler om beskyttelse og særlige procedurer for afskedigelse af arbejdsmiljørepræsentanter.
Hvis dit arbejdsområde ikke er dækket af en overenskomst, kigger man på, hvad der gælder på lignende arbejdsområder.
Har du et spørgsmål? Vi sidder altid klar ved telefonerne til at hjælpe dig.
Hvis du er medlem af 3F, skal du logge på Mit3F for at kontakte din afdeling.
Bliv ringet op af 3F og få hjælp til at melde dig ind.
Er du medlem af 3F skal du logge på Mit3F for at kontakte din afdeling.
Spørg os om alt. Vi svarer hurtigst muligt
Er du medlem af 3F skal du logge på Mit3F for at kontakte din afdeling.