Rammen om vores arbejde er et dejligt hus på Saltværksvej, tæt på medlemmerne og arbejdspladserne. Her har vi boet nær ved 90 år - dog nu i et nyt hus.
Der er faglige 3F-klubber og tillidsvalgte på de fleste af arbejdspladserne, og de er en krumtap i fagforeningens arbejde.
Vi overenskomstdækker virksomheder, der ligger i Tårnby og Dragør kommuner samt renovation i København og Frederiksberg. Vi er ca. 5.000 erhvervsaktive samt flere end 1.000 seniorer, som laver deres egne aktiviteter.
Lufthavnen og renovationsområdet er dér, hvor flest medlemmer arbejder, men vi er en blandet og lokal fagforening for medlemmer på store og små arbejdspladser, og alle medlemmer er lige vigtige! Fagligt Fælles Forbund for Kastrup og Omegn er vores fulde navn.
Her kan du se lidt om fagforeningen, hvad vi laver og kan tilbyde dig. Du kan også se huset på Saltværksvej. Du er velkommen til at kigge forbi. Der er altid kaffe på kanden.
Bus
Kommer du i bus, kan du lettest finde afdelingen ved at tage følgende buslinjer: 2a, 5C, og 36. Busstoppet tættest på huset er Skottegårdsskolen.
Parkering
Kommer du i bil, kan du finde gode parkeringsmuligheder tæt på afdelingen.
Tidsbegrænsning for parkering
Afdelingen
Industrigruppen og øvrige
Robert Jacobsen, Gate Gourmet
Transportgruppen/CPH og Øvrige
Transportgruppen/Renovation og Øvrige
Offentlig gruppe
Byggeri/Grøn/Transport øvrige
Valgt på generalforsamling marts 2024
Arbejdsmændenes Forbund for Kastrup og Omegn sådan hed det, da fagforeningen blev stiftet af en gruppe aktive arbejdsmænd på et møde på Kastrup Kro den 23. februar 1896. Det var ikke første forsøg på at stifte en lokal organisation for arbejdsmænd, men på denne dag lykkedes det altså. Vi har eksisteret lige siden, og er således ældre end det landsdækkende Arbejdsmændenes forbund i Danmark, som senere blev til Specialarbejderforbundet i Danmark (SiD) og nu 3F.
Amager har ændret sig meget. Landbrug og gartneri blev fortrængt af industri og boliger. Kommunegrænser blev ændret. Der kom jernbane til øen - og den forsvandt igen.
Kastrup Glasværk, Superfos og Icopal var blandt de store industriarbejdspladser, men også i Dragør var der vækst, og arbejdere der ville organisere sig.
I 1925 flyttede lufthavnen fra Kløvermarken til Kastrup og siden 1970erne har transportområdet gradvist overtaget rollen som det dominerende erhverv på "vores" del af øen. Med Metroens er der nu tre jernbanelinjer på Amager, selv om Dragør ikke er kommet tilbage på banenettet.
Der har været en enorm udvikling siden fagforeningen blev stiftet i 1896, og på alle punkter er livet lettere i dag. Men den grundlæggende problematik er den samme: Nogen skal sælge deres arbejdskraft og nogen skal købe den. Også i dag er det fællesskabet der skal sikre, at det sker på rimelige betingelser og i gensidig respekt, med fokus på arbejdsmiljø og udvikling.
Med virkning fra 1. januar 2005 fusionerede SiD og Kvindeligt Arbejderforbund (KAD) og blev til Fagligt Fælles Forbund - 3F.
Lokalt fusionerede SiD Kastrup ikke med "hele" KAD, men flere end 400 kvinder fra KAD blev medlemmer i 3F Kastrup.
Fra 2006 fusionerede vi med Renovationsarbejdernes Fagforening og fik dermed et nyt spændende fagligt område og en ny spændende medlemsgruppe. Med skraldemændene er vores faglige organisationsområde nu også uden for Tårnby og Dragør kommuner.
Ved en ny fusion mellem 3F og Restaurationsbranchens Forbund (RBF) i 2006 kom kokke og smørrebrødsjomfruer fra lufthavnens cateringfirmaer også til, så nu rummer vi næsten samtlige 3F funktioner i lufthavnen.
De faglige klubber og tillidsvalgte på arbejdspladserne er en krumtap i alt fagforeningsarbejdet og en af de kulturer vi bærer videre.
Vi har, og føler, et brancheansvar for Luftfartsbranchen og for Renovationsbranchen. Luftfart er hovedomdrejningspunktet for at have en selvstændig 3F afdeling i Kastrup, men vi er meget andet også. Det ses bl.a. i vores lovbestemte sikring af, at mindre brancher er repræsenteret i bestyrelsen, og i vores bevidsthed om at være blandet lokal 3F fagforening.
Den 23. februar 2021 fyldte vi 125 år.
Seniorklubbens sammenkomster afholdes i 3F's mødelokaler, Saltværksvej 68, Kastrup.
Du er velkommen til at deltage i en af vores sammenkomster inden du bestemmer dig for medlemskab.
Kontingent skal indbetales kontant.
Du er velkommen til at kontakte en af os, hvis du har spørgsmål:
Arbejdsgiveren har pligt til at anmelde arbejdsulykker til Arbejdstilsynet, hvis der er mere end en sygedags fravær. Hvis det kan bevises, at arbejdsgiveren er ansvarlig for ulykken, kan der anlægges civilt søgsmål med krav om dækning for:
– Tabt arbejdsfortjeneste
– Svie og smerte
– Andre dokumenterede udgifter
Gode råd om arbejdsmiljø
Hvad skal arbejdsmiljøgruppen?
Arbejdsmiljøgruppen skal bl.a. inddrages i arbejdet med at lave arbejdspladsvurderinger (APV).
APV blev indarbejdet i arbejdsmiljøloven i 1994. APV skal foretages på alle virksomheder, og de skal være skriftlige.
Der skal laves nye ved tekniske og arbejdsorganisatoriske ændringer, dog skal der laves en mindst hvert 3. år.
En APV skal indeholde:
– Identifikation og kortlægning af virksomhedens samlede arbejdsmiljø
– Beskrivelse og vurdering af virksomhedens arbejdsmiljøproblemer
– Vurdering af virksomhedens sygefravær
– Prioritering af løsninger på virksomhedens arbejdsmiljøproblemer og udarbejdelse af en handlingsplan
– Retningslinjer for opfølgning på handlingsplanen
Alle typer af arbejdsmiljøproblemer skal indgå – også det psykiske arbejdsmiljø.
En APV skal opbevares i virksomheden og være tilgængelige for medarbejdere og Arbejdstilsynet. Arbejdsmiljøgruppen skal deltage i planlægningen af arbejdsmiljø- og sundhedsarbejdet
inden for gruppens område. Det er en forudsætning, at gruppen får lejlighed til at deltage i planlægningen, før virksomheden træffer beslutning.
Dette indebærer, at arbejdsmiljøgruppen skal inddrages ved planlægning af:
– Arbejdsgange
– Arbejdsprocesser
– Arbejdsmetoder
– Og ændringer heri
Arbejdsmiljøgruppen skal ligeledes inddrages i planlægningen ved:
– Udvidelse eller ombygning af afdelingen
– Anskaffelse og ændringer af maskiner og tekniske hjælpemidler
– Indkøb og brug af stoffer og materialer
– Behandling af rapporter fra Arbejdstilsynet og Arbejdsmiljørådgiver.
Tid til arbejdsmiljøarbejdet
Arbejdsgiveren skal sørge for, at arbejdsmiljøgruppens medlemmer får den tid til rådighed, der er rimelig til at varetage deres pligter i arbejdsmiljøarbejdet, set i forhold til den pågældende virksomheds art og dens arbejdsmiljø- og sundhedsmæssige standard.
Hvad skal arbejdsmiljørepræsentanten?
Arbejdsmiljørepræsentanten vælges af de ansatte i hver afdeling, arbejdslederområde eller virksomheden. Der skal vælges arbejdsmiljørepræsentant,
når der er 10 ansatte eller derover.
Reglerne for valg af tillidsrepræsentant inden for pågældende eller tilsvarende
Overenskomstområder gælder normalt for valgbarhed og valgenes gyldighed.
Valget skal i alle tilfælde meddeles 3F Kastrup som giver besked til arbejdsgiveren.
Arbejdsmiljørepræsentanten vælges for 2 år. Genvalg kan finde sted. Arbejdsmiljørepræsentanten er beskyttet mod afskedigelse og anden forringelse
af sine forhold på samme måde, som tillidsrepræsentanter inden for vedkommende eller tilsvarende faglige område.
Hvad skal arbejdsmiljøudvalget?
Arbejdsmiljøudvalget skal deltage i den overordnede planlægning af virksomhedens
arbejdsmiljø- og sundhedsarbejde. Det er en forudsætning, at udvalget inddrages i planlægning på et så tidligt tidspunkt som muligt, og at udvalget får lejlighed til at udtale sig, før virksomheden træffer beslutning.
Hvad skal man gøre ved tunge løft?
Efter arbejdsmiljølovgivningen må løft ikke medføre fare for sikkerhed og
sundhed. AT-vejledning om Løft, træk og skub (D.3.1 - september 2005) oplyser om, hvordan belastningen ved løft vurderes, samt hvordan sundhedsskadelige
løft kan undgås. Læs mere på Arbejdstilsynets hjemmeside: www.at.dk
eller kontakt 3F Kastrup.
Partikelforurening
Partikler kan være årsag til luftvejssygdomme og nogle former for kræft. Partikelforurening forekommer på nogle arbejdspladser fx i lufthavnen, ved gade og vej samt i industrien fx ved svejsning. Hvis du mener at der er partikler på din arbejdsplads er du velkommen til at henvende dig i afdelingen, som kan være behjælpelig med regler, målinger og evt. arbejdsskadesager.
Støj
Støjniveauet under arbejdet skal holdes så lavt, som det er muligt under hensyn til den tekniske udvikling. Er støjen for kraftig eller giver væsentlig gene, må arbejdsgiveren iværksætte foranstaltninger.
Ingen må udsættes for støjbelastning over 85 db (A).
Hvad skal man gøre, når ulykken indtræffer?
Den, som er kommet til skade, er helt overladt til sine kollegers hjælp. Derfor er det meget vigtigt, at der reageres straks – fordi hurtig hjælp er dobbelt hjælp.
Arbejdsmiljørepræsentanten – tillidsrepræsentanten – ”hjælperne” skal sikre sig:
1. Er ulykken alvorlig, så ring 112.*
Derved tilkaldes politi. Vær opmærksom på, at Arbejdstilsynet ikke altid kommer pr. automatik. Sørg for, at tillidsrepræsentant, arbejdsmiljørepræsentant eller andre fortæller om deres opfattelse af hændelsesforløbet til Arbejdstilsynet og politi.
* OBS. I lufthavnen ringes 32 31 2000 (eller bare 2000 hvis der
ringes fra en CPH telefon).
2. Arbejdsulykker, med mere end 1 dags sygefravær, skal meldes til Arbejdstilsynet inden 9 dage (fravær betyder fra ens normale arbejde - dvs. møder man ind og varetager noget skånearbejde, så skal ulykken anmeldes). Er sygefraværet på mere end 5 uger, er der varigt mén, eller udgifter til behandling (som ikke dækkes på anden vis), skal ulykken også meldes til forsikringsselskabet/ Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
3. Arbejdsmiljøgruppen (arbejdsmiljørepræsentant og afdelingsleder) udarbejder en rapport over hændelsesforløbet. Det er vigtigt, at skadelidtes synspunkter kommer med, hvis det er muligt. Det er også vigtigt, at I får jeres synspunkter med, hvis der er uenighed.
Husk: Efter alvorlige ulykker skal arbejdsmiljøudvalget holde ekstraordinært møde.
4. Den tilskadekomne og arbejdsmiljørepræsentanten har krav på kopi af skadesanmeldelsen.
5. Alle oplysninger er vigtige. Lav skriftlige udtalelser om hændelsesforløbet.
Tag foto eller lav tegninger over ulykkesstedet/maskinen. Få navne, adresser og telefonnumre på vidner.
Er du i tvivl, så kontakt:
3F Kastrup, Arbejdstilsynet
Tlf.: 7030 0950 Tlf.: 7012 1288
Kurser i 3F Kastrup
I 3F Kastrup har vi dansk for ordblinde. Der er 3 hold. Undervisningen er gratis og foregår i små hold. I søgeblikket kan vi kun tilbyde undervisning om aftenen.
Ønsker du at deltage, så kontakt Michael Friis i 3F Kastrup på telefon 8892 6869 eller e-mail: michael.friis@3f.dk.
Som ledig er det vigtigt, at du bruger de muligheder, der rent faktisk er, for at få en uddannelse. F.eks. kan du få et truckcertifikat, it kursus og meget andet, der er relevant for dig.
Der er også andre uddannelsesmuligheder - f.eks. for tillidsvalgte og ordblinde.
3F Kastrup arbejder for at få uddannelsesdækket alle relevante arbejdsfunktioner i danske lufthavne. Der findes mange kurser for Transportarbejde i lufthavne, og der udvikles stadig nye kurser. Følg med på www.tur.dk.
Information om kurserne kan du få hos din uddannelsesambassadør eller tillidsrepræsentant.
Yderligere oplysninger hos 3F Kastrup.
Mange af 3F Kastrups medlemmer kan med stor fordel benytte AMU systemets tilbud. Der er endvidere mange erhvervsuddannelser, som kan være relevante.
Har du spørgsmål så henvend dig på skolerne eller hos 3F Kastrup.
Er du ledig?
Det er vigtigt, at du som ledig, bruger de muligheder, der rent faktisk er. Du kan f.eks. få et truckcertifikat, it-kursus eller andet.
Afdelingen betaler - efter ansøgning - de udgifter, der første gang er forbundet med deltagelse på følgende certifikater på AMU:
Ledige har ret til selv at vælge 6 ugers jobrettet uddannelse, der er kun mulighed for at tage kurser, som er på positivlisten.
Kontakt A-kassen og få vejledning om dine rettigheder og uddannelsesmuligheder.
FIU er Fagbevægelsens Interne Uddannelser. Du får Danmarks bedste uddannelse tilrettelagt for tillidsvalgte og aktive i fagbevægelsen.
På VUC (VoksenUddannelsesCenter) kan du forbedre dine skolekundskaber og "få papir på det".
Der er centre over alt i landet. De nærmeste i forhold til 3F Kastrup er:
VUC Hvidovre - Amager, Amager afdeling
Sneserevej 10 (v. Tårnby Torv)
2770 Kastrup
Tlf. 45 11 43 01
VUC Hvidovre - Amager, Hvidovre afdeling
Åmarksvej 1
2650 Hvidovre
Tlf. 45 11 43 00
VUC har det hele:
AVU og HF kan tages som en hel uddannelse eller som enkeltfag. FVU er enkeltfag.
VUC giver dig mulighed for at forbedre eller supplere dine skolekundskaber. Undervisningen foregår i et voksenmiljø og er lagt til rette efter voksnes erfaringer og behov.
Alle fag kan afsluttes med eksamen, og du får et bevis.
Støtte fra 3F
For 3F Kastrups medlemmer betaler afdelingen fra 110 kroner til 220 kroner for følgende fag:
Har du spørgsmål kontakt 3F Kastrup eller send en mail til Michael Friis
I de fleste overenskomster er der aftalt minimumsregler for uddannelse i tilfælde af opsigelser. Vi oplever at mange ikke er opmærksomme på de muligheder, der faktisk er.
Samtidig er det vores erfaring, at mange arbejdsgivere gerne vil være med til længere uddannelsesforløb, bl.a. fordi det kan gøre en opsigelsessituation mindre svær end den ellers ville være. Bemærk at arbejdsgiveren får refusion for en stor del af lønudgiften.
Vi vejleder gerne om dette. Kontakt os gerne før eventuelle opsigelser drøftes med ledelsen.
Her er uddrag af overenskomstbestemmelserne. Arbejder du på en anden overenskomst, så kontakt din tillidsrepræsentant eller 3F Kastrup.
Industriens overenskomst
Medarbejdere med uafbrudt ansættelse i virksomheden i over 3 år har ret til 2 ugers efteruddannelse i et relevant kursus.
Udgifter til kursusdeltagelse og eventuelt løntab i kursusperioden dækkes af virksomheden.
Hvis kursusdeltagelsen ikke kan finde sted i opsigelsesperioden – og hvis du fortsat er arbejdssøgende - kan du komme på kursus 56 dage efter din fratræden.
Medarbejdere med 6 måneders anciennitet har i opsigelsesperioden ret til:
Det er en betingelse, at uddannelses afvikles i opsigelsesperioden.
Medarbejdere der berettiget til efterløn, pension kan ikke anvende reglerne.
Transportområdet (ATL, DTL m.fl.)
CPH overenskomsten
"En medarbejder der er opsagt af CPH har i opsigelsesperioden ret til frihed med løn til deltagelse i
Kursusafgiften til deltagelse i sådanne kurser afholdes af CPH og eventuel kursusgodtgørelse tilfalder CPH.”
Har du brug for hjælp er du velkommen til at ringe til Michael Friis på tlf. 8892 6869 eller på mail michael.friis@3f.dk
Har du forslag til ændringer til artiklen, du er i gang med at læse, er du meget velkommen til at sende din feedback til os.
Har du et spørgsmål? Vi sidder altid klar ved telefonerne til at hjælpe dig.
Hvis du er medlem af 3F, skal du logge på Mit3F for at kontakte din afdeling.
Bliv ringet op af 3F og få hjælp til at melde dig ind.
Er du medlem af 3F skal du logge på Mit3F for at kontakte din afdeling.
Spørg os om alt. Vi svarer hurtigst muligt
Er du medlem af 3F skal du logge på Mit3F for at kontakte din afdeling.