Sag vundet - fortsat betalt frokost i DR De faglige organisationer har vundet sag om betalt frokost i DR.

En faglig voldgiftsret har i dag, den 15. februar, fastslået at den betalte frokostpause er en integreret del af overenskomsten og en rettighed for de ansatte i Danmarks Radio. For 3F København er det en principiel sejr.

DR har krævet den betalte spisepause for medarbejderne i DR opsagt pr. 1. juni 2017.

Men 3F København har sammen med de øvrige faglige organisationer i DR, kæmpet for retten til at medarbejderne har betalt frokostpause og hele tiden fastholdt at det er en integreret del af overenskomsten. De faglige organisationer vandt voldgiftssagen, hvor tre højesteretsdommere har vurderet sagen.

Afgørelsen siger, at arbejdstid i DR på tværs af fagområder og overenskomster altid har været forstået og praktiseret således, at medarbejderne er på arbejde, fra de møder og til de slutter – og at de i arbejdstiden har ret til en spisepause på en halv time, hvor de står til rådighed for DR. Denne forståelse er nu en del af det aftalte overenskomstgrundlag mellem DR og de indklagede fagforeninger.

Hvis DR ønsker at bringe retten til en betalt frokostpause til ophør, så vil det kun kunne ske i forbindelse med overenskomstforhandlingerne.