Teatertorden om mangel på arbejdskraft Teatertorden om mangel på arbejdskraft Opsvinget er over os, og virksomhederne begynder igen at klage over mangel på arbejdskraft.
Men her i 3F Vejle har vi fortsat mere end 170 ledige 3F’ere, der gerne vil have et job. Og på landsplan er der i dag 2000 flere ledige 3F’ere end før Corona-krisen.

Kære virksomheder: Ring til 3F, hvis I mangler folk. Vi vil rigtig gerne hjælpe med at finde den nødvendige arbejdskraft. Vi ved fra vores tillidsfolk, hvad virksomhederne har brug for, og hvem af vores ledige, der passer til de ledige jobs.

Vi skal sætte fokus på vores ledige, når vi snakker mangel på

Det er win-win. De ledige kommer i jobs, virksomhederne får deres arbejdskraft, og samfundet bliver rigere.

Mange virksomheder her i Vejle er gode til at kontakte os, når de mangler folk. Men endnu flere kigger den anden vej og prøver at undgå os. Nogle går i pressen for at klage deres nød i håb om, at politikerne ændrer reglerne, så de kan få lov at hente billig, udenlandsk arbejdskraft i Indien eller filippinerne.

Drop den rituelle teatertorden. Lad os dog bruge vores egne arbejdsløse før vi vender antennerne mod den anden side af jordkloden. Det manglede bare, vi lever jo sammen side om side i vores lokalsamfund.

Vi ved godt, at der er specielle områder, hvor det kan være svært at finde folk. Vi anerkender også, at der på sigt kan opstå generel mangel på kvalificeret arbejdskraft, hvis ikke vi laver tiltag til at imødegå denne udfordring. Det skal vi naturligvis.

Vi skal først og fremmest have virksomhederne til at ansætte nogle flere lærlinge, så vi får uddannet den nødvendige arbejdskraft til fremtiden. For det andet skal virksomhederne blive bedre til at hente arbejdskraft i Europa - på ordentlige løn- og arbejdsvilkår, naturligvis. For det tredje kan virksomhederne begynde at bruge den positivliste for faglærte, som giver mulighed for at hente faglært arbejdskraft uden for Europa på områder, hvor der er mangel.

Vi er allesammen rigtig glade for, at det går fremad herhjemme. Lad os bruge opsvinget til at sikre, at vi får alle med ind på vores arbejdsmarked. Det er nu, vi kan gøre det – lønmodtagere, arbejdsgivere og politikere i fællesskab. Lad os gribe chancen – for Danmarks skyld.

3F Vejle er Vejle kommunes stærkeste fællesskab og mest nærværende fagforening.

3F Vejle vil med en klar profil vejlede, rådgive og servicere medlemmerne i overensstemmelse med samfundets og arbejdsmarkedets udvikling og til gavn for fællesskabet.

· Sjællandsgade 30 · 7100 Vejle ·
· Tlf. 70 300 910 · Facebook 3F Vejle · www.3f.dk/vejle · Mail vejle@3f.dk ·